Mity outsourcingu

Wokół branży IT w ciągu ostatnich lat narosło wiele mitów.

Nowoczesne usługi dla biznesu rozwijają się coraz prężniej i praktycznie na każdym kroku oferują nowe rozwiązania, które niejednokrotnie polepszają życie przedsiębiorców. Główny prym wiedzie tutaj outsourcing, który jest widoczny zwłaszcza w sektorze usług informatycznych. Niemniej jednak, wokół tego tematu narosło bardzo wiele mitów, które w sposób złudny pokazują ideę takiej działalności. Poniżej przedstawiamy kilka rzeczy, które nie mają nic wspólnego z realną sytuacją w świecie outsourcingu.

Outsourcing wcale nie jest skierowany tylko i wyłącznie do dużych firm, jak to uważa wiele osób. Mówimy tutaj o korzystaniu z usług firmy zewnętrznej, z którą rozliczamy się na podstawie wykonanej pracy. Każdą formę outsourcingu można dopasować do rodzaju oraz wielkości przedsiębiorstwa. Ważne są również aktualne potrzeby, wobec których sami wybieramy elementy naszej firmy, które chcemy oddać w zarządzanie zewnętrznemu przedsiębiorstwu.

Kolejnym błędem jest myślenie o tym, że outsourcingować można jedynie procesy proste. Za przykład niech posłuży outsourcing IT – niech mi ktoś powie, że rozwiązanie w dziedzinie teleinformatyki należą do tych najprostszych, które rozwiązuje się w kilka minut. Obsługa informatyczna należy do tych najbardziej złożonych procesów. Prawdą jest, że im proces jest łatwiejszy tym więcej firm, które się nim zajmują. Wobec tego, może być trudniej znaleźć odpowiednią firmę do zarządzania bardziej złożonymi procesami, lecz nie jest to absolutnie niemożliwe.

Nie jest również niestety prawdą to, że outsourcing zawsze się opłaca i pomaga w redukcji kosztów. Mamy tutaj do czynienia z jednym z wielu kolejnych narzędzi biznesowych, jakie należy stosować według indywidualnych potrzeb. To tak samo jak z przedmiotami codziennego użytku – można wbijać gwoździa za pomocą szczoteczki, lecz nie koniecznie zaoszczędzimy na czasie, jakości wykonania oraz redukcji kosztów.

Co najważniejsze, outsroucingowany proces nadal pozostaje pod naszą kontrolą. Nie oznacza to, że zatrudniając firmę zewnętrzną do jakiegoś zadania jesteśmy zdani zupełnie na ich łaskę – nie miałoby to większego sensu. Tutaj największą rolę odgrywają wzajemne relacje, jakie panują między firmami.